Αυτά που επιμελείται είναι μερικά από τα πιο εντυπωσιακά μοντέλα αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους και κάποια που θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια. Φουτουριστά σεντάν, σπορ, τζιπ, μοντέλα αυτοκινήτων για τα οποία ίσως πολλοί αύριο θα δίνουν προκαταβολή- θα έχουν περάσει από τα δικά του "χέρια" και θα έχουν εγκριθεί από την δική του ηλεκτρονική πένα. Την πένα ενός Έλληνας σχεδιαστή που κάνει υπερήφανη τη χώρα του. Κάτω από το λογότυπο μεγάλης εταιρίας, τα ολοκαίνουργια ηλεκτρικά μοντέλα που αύριο θα στολίζουν τα showroom σε όλο τον κόσμο θα έχουν μια... ελληνική έλικα στην αλυσίδα του σχεδιαστικού DNA τους και αυτό είναι σίγουρα κάτι που ο Χρήστος Παυλίδης, αυτό το χαμογελαστό, ταπεινό παιδί με καταγωγή από τα Νέα Μουδανιά Χαλκιδικής, μικρός δεν είχε σκεφτεί πως θα έχει καταφέρει...
Αν και νεότατος, ο Έλληνας σχεδιαστής έχει καταγράψει μια αξιοζήλευτη παγκόσμια πορεία σε ένα από τα πιο απαιτητικά επαγγέλματα στον κόσμο, αυτό του βιομηχανικού σχεδιασμού αυτοκινήτων και σήμερα, μετά από μια λαμπρή πορεία σε μια από τις πιο 'πολύτιμες' σε χρηματιστηριακή αξία ευρωπαϊκές εταιρίες αυτοκινήτου στον κόσμο, μπορεί να δώσει μια μεστή απάντηση στο τι χρειάζεται για να γίνει κανείς σχεδιαστής αυτοκινήτων για να πετύχει στον χώρο. Ο Χρήστος Παυλίδης βρίσκεται εδώ και αρκετά χρόνια πλέον στην Κίνα και εργάζεται όχι μόνο ως σχεδιαστής αλλά και ως Concept Development Manager αυτοκινητοβιομηχανίας σε μια εταιρία-κολοσσό.
Διαβάστε επίσης
«Ο σχεδιαστής αυτοκινήτων είναι μια πολύπλευρη διαδικασία με πολλές διαφορετικές πτυχές ανάλογα με το στάδιο του σχεδιασμού. Στην αρχή το πιο δημιουργικό κομμάτι είναι όταν πρέπει να χρησιμοποιήσει όλα τα ερεθίσματα που έχει από την κουλτούρα, τις σπουδές, το προσωπικό γούστο και τα εκάστοτε trends σαν έμπνευση για ένα καινούριο σχέδιο. Παρασύρεται σε μια δίνη δημιουργικότητας κατά την διάρκεια της εξέλιξης της αρχικής ιδέας που τον γεμίζει με πολύ όμορφα συναισθήματα», δήλωσε στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ερωτηθείς για τα στοιχεία του συγκεκριμένου εργασιακού αντικειμένου του που τον εξιτάρουν.
Ο Έλληνας σχεδιαστής θέλησε όμως να δώσει και ένα μήνυμα στους νέους της Ελλάδας που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις. «Το πιο σημαντικό είναι να έχετε ξεκάθαρο στο μυαλό σας τι πραγματικά θέλετε και όχι τι περιμένουν οι άλλοι από σας. Ενημερωθείτε, διαβάστε και κατανοήστε τι χρειάζεται για να πετύχετε τον στόχο σας. Κάνοντας μικρά βήματα προς την σωστή κατεύθυνση θα κατακτήσετε τον στόχο σας. Να είστε ευέλικτοι και τυχόν προβλήματα στην πορεία να μην σας ρίχνουν το ηθικό αλλά να τα χρησιμοποιείτε προς όφελος σας», τόνισε με έμφαση ο κορυφαίος σχεδιαστής αυτοκινήτων.
Στο παρελθόν ο Χρήστος Παυλίδης εργάστηκε στο σχεδιαστικό κέντρο της Ferrari από το 2015 και είναι ο συν-σχεδιαστής του εξωτερικού της Ferrari F8 Tributo, της ισχυρότερης Ferrari με κινητήρα V8, οπότε και ξέρει καλά τι σημαίνει να εργάζεται κανείς για τον σχεδιασμό ενός "παγκόσμιου προϊόντος". Τα βήματά του ήταν σταθερά και μετρημένα καθώς ξεκίνησε την πορεία του ως φοιτητής βιομηχανικού σχεδιασμού στη Κοζάνη πριν μετακινηθεί στην Ιταλία όπου παρέμεινε και εργάστηκε επί σειρά ετών στη αναμφισβήτητη Μέκκα του σχεδιασμού αυτοκινήτων, την Ιταλία. Πριν από την ιταλική φίρμα ο Έλληνας σχεδιαστής δούλεψε σε διάφορα εξειδικευμένα ανεξάρτητα σχεδιαστικά κέντρα στο Τορίνο, ολοκλήρωσε ειδικές σπουδές design engineering στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου και όποτε ερωτηθεί δεν σταματά να τονίζει το πόσο σημαντικό είναι να στοχεύει κανείς σε κάτι νέο και να «ξυπνά για να κάνει αυτό που αγαπάει» αφού ποτέ δεν έχει ονομάσει την ώρα εργασίας του... "δουλειά".
Τι σημαίνει να είσαι σχεδιαστής παγκόσμιων αυτοκινήτων
Το να σχεδιάζει κανείς ένα αυτοκίνητο σημαίνει πολλά περισσότερα από το να έχει φέρει κάτι ξεχωριστό και όμορφο στο 'χαρτί' του προγράμματος σχεδίασης σύμφωνα με τον Χρήστο Παυλίδη. «Στο μετέπειτα στάδιο της εξέλιξης υπάρχει η ανάγκη για επίλυση προβλημάτων κατά την προσαρμογή του αρχικού σχεδίου στα πρότυπα της μηχανικής» λέει και προσθέτει: «αυτό σε κάνει να αισθάνεσαι ικανοποίηση που η αρχική ιδέα αρχίζει να υλοποιείται. Εν τέλει βέβαια, η πιο όμορφη στιγμή είναι όταν αυτό που γεννήθηκε σαν ιδέα και μερικές γραμμές σε λευκό χαρτί, εξελιχθεί σε ένα πραγματικό προϊόν που βλέπεις στον δρόμο. Το να δεις πως κάποιος γοητεύτηκε από τις "γραμμές" σου και αγόρασε το αυτοκίνητο που εσύ φαντάστηκες είναι απλά υπέροχο!».
Όσο για την διαφορετική καριέρα που κάνει τα τελευταία τέσσερα περίπου χρόνια στους κόλπους της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας συγκριτικά με την εμπειρία του από τον σχεδιασμό αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ο σχεδιαστής από τα Νέα Μουδανιά εξηγεί πως οι διαφορές είναι σημαντικές. «Η μεγαλύτερη διαφορά στην κινέζικη βιομηχανία, όπως και γενικότερα στην καθημερινότητα των μεγαλουπόλεων, είναι η ταχύτητα και τα timeline (σ.σ χρονοδιαγράμματα) των project. Όλα γίνονται σε πολύ γρηγορότερους ρυθμούς και με τη χρήση περισσότερων πόρων» είπε ενώ αναφέρθηκε και στην αυτοκινητιστική κουλτούρα στην Κίνα, που όπως ανέφερε ο μεγάλος σχεδιαστής Marcello Gandini ως χώρα έχει το πλεονέκτημα να μην περιορίζεται από την παράδοση ή την μακροχρόνια συμβατικότητα αφού εκεί δημιουργούνται οι συνθήκες για μεγαλύτερη ελευθερία πειραματισμού με νέες φόρμες, για νέες ιδέες και για πιο "τολμηρό" design.
Όσο για τα μελλοντικά του σχέδια, ο Έλληνας σχεδιαστής ποντάρει στην εξέλιξη. «Για το μέλλον ελπίζω να μπορέσω να συνεχίσω να εξελίσσομαι στο περιβάλλον του car design και μέσω του επαγγέλματός μου να μπορέσω να γνωρίσω καινούριες κουλτούρες ανά τον κόσμο. Αν είναι να απαντήσω για το πιο είναι το... κρυφό μου όνειρο, θα πω πως θα μου άρεσε να ασχοληθώ με τον σχεδιασμό μοτοσικλετών κάποια στιγμή στο μέλλον, μια στροφή καριέρας για να ακολουθήσω την αγάπη μου για τις μοτοσικλέτες!», απαντά το ταλέντο από την Ελλάδα που μεγαλουργεί στη φουτουριστική αυτοκινητοβιομηχανίας της αχανούς Κίνας.
Σωτήρης Κυριακίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ