Η (Υ.Δ.Ν) Θεσσαλονίκης, η οποία απαρτίζεται από πέντε επιμέρους τμήματα
- Τμήμα Γενικών Υποθέσεων
- Τμήμα Άμεσης Επέμβασης
- Τ.Δ.Ν. Ανατολικής Θεσ/νίκης
- Τ.Δ.Ν. Δυτικής Θεσ/νίκης
- Τ.Δ.Ν. Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης
είναι μία από τις πλέον μάχιμες και πολύτιμες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, που το έργο της έχει άμεσο αντίκτυπο στη ζωή των πολιτών, αφού η χρήση παράνομων ναρκωτικών και η κατάχρηση φαρμάκων εν γένει, αποτελεί μείζον πρόβλημα της κοινωνίας.
Ο ρόλος της Υ.Δ.Ν., ως κεντρική Υπηρεσία της Διεύθυνσης Ασφαλείας Θεσσαλονίκης, είναι η πρόληψη και καταπολέμηση της παραγωγής και διακίνησης-εμπορίας ναρκωτικών ουσιών. Η ενασχόληση με σοβαρές υποθέσεις και η εξάρθρωση εγκληματικών οργανώσεων που μπορεί να έχουν διεθνείς προεκτάσεις και η συνεργασία κατά περίπτωση με συν-αρμόδιες διωκτικές υπηρεσίες άλλων χωρών.
Οι αστυνομικοί που εργάζονται σε αυτή την υπηρεσία δεν γνωρίζουν τι θα πει ωράριο, δεν γνωρίζουν εβδομαδιαία υπηρεσία, δεν γνωρίζουν τη λέξη γιορτές, επιχειρούν σε αντίξοες και επικίνδυνες συνθήκες, σε αρκετές υποθέσεις βρίσκονται μακριά από την οικογένεια τους για πολλές μέρες και ανά πάσα στιγμή, ακόμη και στο ρεπό τους, είναι σε διαρκή ετοιμότητα, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που καλούνται να συμμετάσχουν σε έκτακτες επιχειρήσεις.
Το προσωπικό όλων των ανωτέρω τμημάτων, παράλληλα απασχολείται με καθήκοντα πέραν του αντικειμένου τους προ ενίσχυση άλλων υπηρεσιών, όπως φυλάξεις στόχων και οικιών επισήμων προσώπων, πλήρωμα
περιπολικού σε τομέα ευθύνης Τ.Α., συνεργεία ελέγχου παράνομης διακίνησης μεταναστών και λοιπά μέτρα ασφαλείας.
Επίσης, τους τελευταίους μήνες έχει επιφορτιστεί με καθημερινές εξορμήσεις στις περιοχές Πανεπιστημίων, Ροτόντας και Ναυαρίνου, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μέρες που ορισμένα Τμήματα της Υ.Δ.Ν. «κλείνουν» ή υπολειτουργούν.
Η εξόρμηση έχει την έννοια της έκτακτης-αιφνίδιας επιχείρησης της αστυνομίας, στην οποία διενεργούνται πολλές συλλήψεις για να αντιμετωπιστεί ένα άμεσο πρόβλημα. Επομένως αντιλαμβάνεται κανείς ότι η καθιέρωση αυτής ως τακτικής υπηρεσίας, χωρίς να υπάρχει άλλος σοβαρός λόγος, πιθανόν να αποτελεί εργαλείο για την αύξηση των συλλήψεων κατοχής μικροποσοτήτων, έτσι ώστε να αυξάνονται με τη σειρά τους τα νούμερα των στατιστικών που παρουσιάζονται.
Πρέπει να τονιστεί ότι όλες οι συλλήψεις, που προέρχονται από την εξόρμηση, καταπονούν εκτός από το προσωπικό της Υ.Δ.Ν. και το προσωπικό των τμημάτων ασφαλείας της πόλης, καθώς επιβαρύνουν
τον φόρτο εργασίας του εκάστοτε Αξιωματικού Υπηρεσίας και δεσμεύουν το περιπολικό για μεταγωγές, αφήνοντας τον τομέα ευθύνης τους χωρίς περιπολία. Όσο για τους συλληφθέντες στις περισσότερες
των περιπτώσεων, αυτοί αντιμετωπίζονται ως εξαρτημένοι από τη Δικαιοσύνη και ως εκ τούτου η ποινική τους μεταχείριση είναι ήπια.
Το πρόβλημα των ναρκωτικών δεν λύνεται με αυτόν τον τρόπο, αντιθέτως χρειάζεται αστυνομική έρευνα σε βάθος και σχεδιασμένη επιχείρηση για τον εντοπισμό και την εξάρθρωση οργανωμένων εγκληματικών ομάδων που εμπλέκονται στη παραγωγή και διακίνηση ναρκωτικών. Αυτού του είδους οι έρευνες απαιτούν μεγάλο αριθμό προσωπικού, τεχνικά μέσα, οχήματα και χρόνο.
Αυτή τη στιγμή και τα πέντε τμήματα της Υ.Δ.Ν. Θεσσαλονίκης είναι υποστελεχωμένα και χρειάζονται την άμεση ενίσχυση από πέντε άτομα τουλάχιστον το καθένα, προκειμένου να ανταποκριθούν στα καθήκοντα τους και στις συνεχείς υποθέσεις που ανακύπτουν.
- ΔΕΝ υπάρχουν αυτοκίνητα και μηχανές κατάλληλες για χρήση.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ζητείται από το προσωπικό να διαθέσει χρήματα για τη συντήρηση ή ακόμη και την επισκευή κάποιου αυτοκίνητου-μηχανής, διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα υπάρχει
κανένα όχημα για να κινηθούν.
- ΔΕΝ υπάρχουν ατομικά αλεξίσφαιρα εσωτερικού τύπου, για όλο το προσωπικό.
- ΔΕΝ υπάρχει κατάλληλος υλικοτεχνικός εξοπλισμός. (Ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τεχνικά μέσα παρακολούθησης, φορητοί ασύρματοι, υλικά πρώτων βοηθειών, υλικά
απολύμανσης, γάντια μιας χρήσεως, γραφική ύλη, κλπ.)
- Οι εκπαιδεύσεις και τα σεμινάρια κατάρτισης προσωπικού είναι ανύπαρκτα.Τόσο στο θέμα του αντικειμένου των ναρκωτικών και της διαχείρισης των τοξικομανών, όσο και σε λοιπών ζωτικής σημασίας γνώσεων (π.χ. τεχνικές παρακολούθησης-αντιπαρακολούθησης, ανακριτικής διείσδυσης, γρήγορης οδήγησης οχημάτων, παροχής πρώτων βοηθειών, νέων μεθόδων παραγωγής και διακίνησης ναρκωτικών, τρόπου λειτουργίας εγκληματικών οργανώσεων).
Οι υπάρχουσες ετήσιες διήμερες εκπαιδεύσεις, σε βασικά θέματα αυτοάμυνας-αυτοπροστασίας και η ετήσια εκπαίδευση μίας ημέρας στην πρακτική σκοποβολή, η οποία έχει πάψει να υφίσταται
τον τελευταίο χρόνο λόγω έλλειψης πυρομαχικών, θα πρέπει να αναθεωρηθούν γιατί δεν είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες του πεδίου επιχειρήσεων των υπηρεσιών ασφαλείας. Πολλοί από τους συνάδελφους, αντιλαμβανόμενοι τους κινδύνους του επαγγέλματος μας, ξοδεύουν χρήματα από τον ήδη μειωμένο μισθό τους, σε σκοπευτικούς συλλόγους και σχολές πολεμικών τεχνών, προκειμένου να
εκπαιδευθούν σωστά.
Τα προαναφερόμενα προβλήματα, τα οποία είναι εμφανή και αυξανόμενα, μεταφέρονται επανειλημμένως στον προϊστάμενο της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών από τους διοικητές των επιμέρους τμημάτων.
Δυστυχώς όμως ουσιαστική λύση τα τελευταία χρόνια δεν έχει υπάρξει για κανένα από τα παραπάνω. Χάρη στο φιλότιμο, την υπομονή και το ζήλο του προσωπικού και των διοικητών των επιμέρους τμημάτων της, η Υ.Δ.Ν. Θεσσαλονίκης καταφέρνει να επιτυγχάνει θετικά αποτελέσματα, με άγνωστο το πόσο αυτό θα συνεχίσει να είναι εφικτό.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφερθεί ότι το Σεπτέμβριο του 2018, η Διεύθυνση Δημόσιας Ασφάλειας/Α.Ε.Α. κατάρτισε το «Ειδικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Ελληνικής Αστυνομίας για τα ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ 2018-2020», στα πλαίσια εφαρμογής του Προγράμματος Αντεγκληματικής Πολιτικής (2015-2019) καθώς και της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τα
ναρκωτικά (2013-2020), το οποίο έχει στόχο την μείωση προσφοράς-ζήτησης ναρκωτικών στην παράνομη αγορά και τον περιορισμό των κινδύνων και των βλαβών που αυτά
προκαλούν.
Στο έντυπο του προγράμματος, υπάρχουν αναλυτικοί πίνακες που αναφέρουν και περιγράφουν την οργάνωση-λειτουργία, καθώς και την εκπαίδευση-επιμόρφωση των Υπηρεσιών Δίωξης Ναρκωτικών με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τα έτη 2018-2020.
Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, θα επισημάνω εν συντομία ορισμένους από τους ουσιώδης στόχους που πρέπει να επιτευχθούν:
- Ενίσχυση με προσωπικό, για τη δημιουργία ειδικών ομάδων Ερευνών- Δράσεων.
- Αποκλειστική απασχόληση του προσωπικού Υπηρεσιών Δίωξης Ναρκωτικών με το αντικείμενο τους, που σημαίνει απαλλαγή από ξένα καθήκοντα και υποχρεώσεις.
- Επαγγελματική κατάρτιση και εξειδίκευση του προσωπικού των Υπηρεσιών Δίωξης Ναρκωτικών στο αντικείμενο των ναρκωτικών, το οποίο θα επιτευχθεί με συνεχή σεμινάρια κατάρτισης - εκπαίδευσης.
- Εφοδιασμός και ανανέωση υλικοτεχνικών μέσων (οχήματα, τεχνικά ηλεκτρονικά μέσα, κλπ). Εδώ προφανώς και συμπεριλαμβάνονται και τα αλεξίσφαιρα γιλέκα εσωτερικού
τύπου, στα οποία αναφέρθηκα παραπάνω.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω, νομίζω ότι ήρθε επιτέλους η στιγμή να ασχοληθεί κάποιος σοβαρά με την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Υποδιεύθυνση Δίωξης
Ναρκωτικών Θεσσαλονίκης.
Ήδη έχουν περάσει πέντε μήνες από την ανακοίνωση του προγράμματος και οι κρίσεις των αξιωματικών, με τις επιμέρους τοποθετήσεις, έχουν πραγματοποιηθεί.
Ελπίζω η ηγεσία της Διεύθυνσης Ασφαλείας και της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης, έχοντας υψηλό το αίσθημα του καθήκοντος, να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική της αναφορικά με την πραγματική αποστολή της Υποδ/νσης Δίωξης Ναρκωτικών, συμβαδίζοντας με το ειδικό επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΕΛ.ΑΣ. και να δώσει άμεση λύση στα προβλήματα που αυτή αντιμετωπίζει.
Διαφορετικά αυτό το πρόγραμμα, θα καταλήξει ένα ακόμη ανούσιο έντυπο, γεμάτο ωραίες και μεγάλες ιδέες, που θα κοσμεί κάποιο τραπεζάκι του γραφείου τους.
Η κοινωνία έχει ανάγκη το έργο της Ελληνικής Αστυνομίας και χρειάζεται ανθρώπους με όραμα και διάθεση, για την καταπολέμηση του μείζονος προβλήματος των ναρκωτικών.
Θεόδωρος ΧΑΝΤΖΗΣ
Αντιπρόσωπος της Ένωσης Αστυνομικών
Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης στην Π.Ο.Α.Σ.Υ.